Qasidah Munajat Al Imam Al Quthb Habib Abdullah Al Haddad

Qasidah Munajat Al Imam Al Quthb Habib Abdullah Al Haddad

Ya Rasulallah . . .

Harumnya Bidadari Bumi

Wanita Yang Hati-Hati Dalam Beragama

Harumnya Bidadari BumiSuatu hari, Rasulullah saw. bersabda, “Wahai kaum perempuan! Bersedekahlah kalian walau harus mengorbankan perhiasan kalian.” Mendengar perintah Rasulullah saw.  ini, seorang sahabat wanita segera pulang ke rumah menemui suaminya, Abdullah ibn Mas’ud, seorang sahabat Nabi terkemuka ahli qiraat Al-Qur’an

Siapakah istri Ibn Mas’ud yang ketika mendengar perintah Rasulullah segera pulang kerumah menemui sang suami itu? Ada gerangan apa dengan dia hingga harus pulang? Ya, dialah Zainab Ats-Tsaqafiyyah. Zainab merupakan tipe seorang wanita yang senantiasa bertanya tentang urusan agamanya kepada orang yang berhak memberikan fatwa. Marilah kita simak kisah wanita shalehah ini dalam salah satu penggalan hidupnya.

Setibanya di rumah, Zainab berkata kepada Abdullah ibn Mas’ud, “Engkau adalah seorang laki-laki sederhana yang tidak punya banyak harta. Sedangkan Rasulullah memerintahkan kepada kami  (kaum wanita) untuk bersedekah. Temuilah Beliau dan tanyakan kepadanya apakah boleh jika aku bersedekah kepadamu tidak kepada orang lain? Apabila tidak boleh, aku akan menyedekahkan kepada orang lain.”
“Engkau saja yang menemui Rasulullah!” saran Ibn Mas’ud

Lebih lanjut, Zainab menuturkan, “Maka, aku pergi menemui Rasulullah. Disana aku bertemu dengan seorang wanita Anshar yang sedang berdiri di dekat pintu rumah Beliau saw. Dia pun sama denganku, ingin bertanya tentang sabda yang Beliau sampaikan. Pada waktu itu, ada rasa segan dalam diri kami untuk menghadap Rasullullah. Namun, tiba-tiba Bilal keluar dari rumah Rasulullah.

Maka aku berkata kepada Bilal, “Tolong engkau temui Rasulullah dan sampaikan kepadanya bahwa dua orang wanita ingin bertanya kepada beliau, apakah bolehs eorang istri bersedekah kepada suaminya atau anak yatim yang diurusnya? Tetapi engkau jangan beri tau siapa kami”.

Lalu, Bilal pun masuk ke rumah Rasulullah dan menyampaikan pertanyaan kami itu. Sebelum menjawab, Rasulullah bertanya kepada Bilal, “Siapakah mereka berdua?”
Bilal menjawab, “Seorang wanita dari Anshar dan Zainab.”
Rasulullah bertanya lagi, “Zainab yang mana?”
“Istri Abdullah Ibn Mas’ud,” jawab Bilal.

Rasulullah bersabda, “Jika sedekah kepada suami atau anak yatim yang dipeliharanya, mereka mendapatkan dua pahala. Pahala kekerabatan dan pahala sedekah.” Hadist ini diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.

Demikianlah sikap Zainab Ats-Tsaqafiyyah ketika menghadapi setiap persoalan agama yang belum dia ketahui maksudnya. Dia senantiasa bertanya kepada Rasulullah saw. atau sahabat yang sudah lebih dahulu mengetahuinya. Wallahu a’lam.

Diambil dari :
Buku “Harumnya Bidadari Bumi”
Dapatkan di www.TamanBuku.com
0 Responses

Posting Komentar


Assalamu 'Alaika Ayyuhan Nabiyyu Warahmatullahi Wabarokatuh

Video Streaming Acara Akbar "Majelis Rasulullah"